Az IDC nemrég megjelent 2008-as tanulmánya az elemző vállalat gyártó értékelési modelljét, az úgynevezett MarketScape modellt mutatja be. A tanulmányban azon jellemzők minőségi és mennyiségi értékelését hajtják végre, melyek egy gyártó piaci sikerét meghatározzák.
A tanulmány olyan gyártókat vizsgál, melyeknél az IT oktatási üzletágként jelenik meg a technológiáik értékesítésének támogatása érdekében. Az értékelés egy átfogó keretrendszeren és paraméterek készletén alapul, melyek a gyártókat egymáshoz viszonyítva értékelik. A piacvezető gyártók nagyon jó helyezéseket értek el az értékelésben. A tanulmány legfőbb megállapításai:
- A gyártók erősségei a termékajánlatok és a szolgáltatások
- A gyengeségek közé tartoznak az oktatási szolgáltatások és az együttműködő fejlesztés, csak néhány gyártó rendelkezik robusztus vagy hiteles oktatási szolgáltatással
- A legnagyobb hiányosságok az oktatási szolgáltatások értékesítése terén vannak. A technológia gyártók általánosságban még nem rendelkeznek kifinomult nézettel az oktatási szolgáltatások értékesítéséről.
A tanulmány két fő részből áll: az első, ami a vásárlókkal és a gyártókkal készített tanulmányokon alapul és az IDC elemzői által azonosított jellemzőket vonultatja fel, melyek szerintük sikeressé teszik a technológia gyártók IT oktatási üzletágát. A tanulmány második részében egy közös grafikonon ábrázolják a gyártókat. (lásd 2. ábra) A grafikon stratégia (strategy) tengelye egy három-öt éves időtartamot mutat be, valamint a jövőbeli kilátásokat, a képességek (capabilities) tengely pedig a jelenlegi termék piacra kerülésének végrehajtását mutatja be. Az adott gyártó piaci részesedésének nagyságát a gyártót reprezentáló kör nagysága jelzi, a gyártók éves növekedését pedig a gyártók neve melletti plusz, semleges vagy negatív jel mutatja.
Az IT oktatás értéke
A technológia mellett az IT megoldások sikerének meghatározásában a legfontosabb tényező az IT csapat tudáskészlete. Egy 2007-es felmérésből kiderül, hogy az IT vezetők szerint a csapatuk tudáskészlete a legfontosabb a kritikus IT funkciók sikerének meghatározásában: a többi tényező (például motiváció, tapasztalat) mellett az oktatás és a csapat jártassága a legfontosabb. (lásd 1. ábra)
Jövőbeli kilátások
A tanulmány fent említett második része azt értékeli, hogy mely gyártók helyezkednek el jó pozícióban a jelenlegi képességeiket tekintve és mely gyártók vannak olyan pozícióban, ami lehetővé teszi a nagyobb piaci részesedést a jövőben. Ha egy adott gyártó az ábra jobb felső sarkában helyezkedik el, ez azt jelenti, hogy jó pozícióban van a piaci részesedés megszerzésére. Az IDC felmérése a siker meghatározására két fő kategóriát hozott létre: képességek és stratégiák. Az, hogy a gyártó hol helyezkedik el az y tengelyen, azt mutatja, hogy milyen jelenlegi képességekkel és szolgáltatásokkal rendelkezik, és mennyire igazodik az ügyfelek igényeihez. Ez a kategória a vállalat jelenlegi képességeire koncentrál, és azt elemzi, hogy a gyártó ezeket a képességeket hogyan használja fel a kiválasztott piaci stratégia végrehajtására. Az x tengelyen való elhelyezkedés azt mutatja, hogy a gyártó jövőbeli tervei mennyire jól illeszkednek ahhoz, amit az ügyfelei az elkövetkező három-öt évben elvárnak. Ez a stratégiai kategória a magas szintű döntésekre koncentrál, mint például a termékajánlatokkal, az ügyfelek piacának szegmentálásával, a termékek piacravitelével kapcsolatban. A kategóriában az elemzők azt vizsgálják, hogy a gyártók stratégiái megfelelnek-e az ügyfelek igényeinek a jövőre nézve.
A tanulmány további megállapításai
A gyártók általánosságban abban erősek, hogy a különböző szállítási lehetőségeket integrálják a portfoliójukban és konzisztens módon növelik az ajánlataikat, ahogy az új megközelítések életképesekké válnak. A Cisco, a Red Hat, a SAP és a Sun az oktatás során távoli laboratóriumokat létesítenek a megfelelő gyakorlati oktatás érdekében. Gyártók széles köre ajánl tanúsítványokat integrátorok, operátorok és végfelhasználók számára is. Az eOktatás és a hagyományos, „helyszíni” oktatás szintén elérhetők, a gyártók pedig elkötelezettek abban, hogy kiterjesszék ajánlataikat szélesebb közösség számára is.
A Red Hat specialitása
A Red Hat esetén jellemző, hogy minden termékmegjelenéshez elérhető oktatás, amit minden kisebb megjelenéssel frissítenek. A Red Hat egyedülálló módon a legtöbb oktatást a termék-megjelentetési ciklus béta tesztfázisa során nyújtja, mellyel lehetővé teszi a felhasználóknak és a professzionális szolgáltatások közösségének, hogy hozzájáruljanak a tréning minőségéhez és formátumához. A közösség-orientált termékfejlesztés miatt a Red Hat különösen együttműködő a tréning fejlesztésében és értékelésében.