A Panasonic Avionics Linux-alapú, eX2 repülőgépes szórakoztató rendszere (In-Flight Entertainment System – IFE) volt az idei, IFE kereskedelmi csoport által támogatott Avion díjak nagy nyertese. Az összesítésben a legjobbak az Emirates, a Singapore Airlines és a Cathay Pacific Airways voltak; mindegyikük az eX2 változatait használja.
A Red Hat alapú eX2 rendszerrel a Qantas Airways gépein is és a Delta illetve Continental által üzemeltetett Boeing 777-eseken is találkozhatunk. Az eX2, a Panasonic repülőgépes szórakoztató rendszerének legújabb verziója nem előre felvett rádióadásokat sugároz, hanem a felhasználók maguk választhatnak audiót és videót, játékokat, sőt még online olvasható könyveket is a légitársaságtól függően.
Mivel a három legtöbb szavazatot kapó légitársaság Panasonic Avionics IFE-t használ, azzal is érvelhetnénk, hogy a Panasonic vitte el a díjakat. A dél-kaliforniai székhelyű Panasonic Avionics beszámolója alapján a rendszerei világszerte több mint 3000 repülőgépen vannak jelen.
“Büszkék vagyunk az ügyfeleinkre,” mondta Paul Margis a Panasonic Avionics vezérigazgatója. “Mindegyikük egyedülálló rendszerrel rendelkezik.”
Habár mindegyik nyertes ugyanazt az alap eX2 szoftvert használja, és hasonló hardver platformokkal rendelkeznek, Margin elmondása alapján a felhasználói felületek nagymértékben testre vannak szabva, ami valamennyi légitársaság számára egyéni megjelenést nyújt.
A Red Hat operációs rendszere nagymértékben átalakult annak érdekében, hogy a Panasonic hardvereivel együttműködjön, mondta Margis. Ezt az átalakítást a Linux nyílt forráskódú természete tette lehetővé. Az eX2 legtöbb komponense Linuxon fut, habár a vállalat a Wind River VxWorks-ét használja néhány olyan komponensek esetén, melyek nagy teljesítményű tartalomszolgáltatást kívánnak.
A Virgin America is a Panasonic rendszerek komponenseit használja Linux alapú RED rendszerén. “A RED-et belsőleg fejlesztették ki, különböző IFE komponensek felhasználásával, beleértve a Panasonic eFX-et is.” mondta Charles Ogilvie a Virgin America IFE vezetője.
Minden olyan repülőgépen, amibe az IFE integrált, vezeték nélküli internet kapcsolattal játékokat érhetünk el, vagy ételt rendelhetünk a laptopunkkal az ülésünkből. Ha nincs nálunk a laptopunk, akkor minden ülésnél találunk billentyűzetet is.
Mivel a RED egy béta terméknek számít, amit folyamatosan frissítenek, ezért a javaslatok számára egy beviteli mezőt is magában foglal. “Ennek mindig mozgó célpontnak kell lennie,” mondta Ogilive.
A Virgin America ebben az évben még nem vehetett részt az Avion díjak kiosztásán, mivel működését augusztus után kezdte, de Ogilvie szerint a Virgin America jövőre már versenyez.
Egy másik versenyző a Linux alapú IFE rendszerek közötti a Thales Aerospace, melynek TopSeries rendszere ülésbe épített szórakoztató rendszert nyújt különböző repülőtársaságok esetén, csakúgy, mint az Air China, az Air India, az Iceland Air, és jövőre a Japan Airlines.
A díjról
“Az Avion díjakat a World Airline Entertainment Association (WAEA) támogatja. Az ezévi nyerteseket egy világszintű felmérés alapján választották ki, melynek során 36 ezer légi utast kérdeztek meg”, mondta Elinor Kinnier, a WAEA PR vezetője. A szavazáson alapuló díjat mind általános mind regionális kategóriákban kiosztották, ami az előző évekhez képest változást jelent, mert akkor bírák döntötték el, hogy kik legyenek a nyertesek a különböző meghatározott kategóriákban az általános kategórián kívül.
“Nyilvánvalóan hiányzott az utasok tapasztalata,” mondta Kinnier. Következésképpen a WAEA a londoni Skytrax Research-höz fordult a világszintű utas-felmérés elvégzésére. Az internetes felmérés az idén több mint két hónapon át zajlott.