A mobilitás az informatikai megoldások alapvető elemévé vált. Legyen szó akár hang-alapú kommunikációról, e-mailről, szöveges üzenetekről, intranet hozzáférésről, mobil eszközök alkalmazásairól, külsős alkalmazottak támogatásáról, vagy további mobil jellemzőkről, az információs megoldások egyre inkább megfelelnek a mobilitás követelményeinek, számos pedig már teljesen mobil.
Számos vállalat informatikai részlege létrehozott már stratégiai tervet a mobilitás megvalósítására, és már jelenleg is nyújt mobilitási megoldásokat, hogy megfeleljen a vállalati igényeknek. Az olyan vállalatok informatikai részlegei, melyek még mindig a hálózati tűzfalaknál próbálják meghúzni a határokat, azt kockáztatják, hogy lemaradnak.
A mobilitási megoldásoknak több eleme van. A legfontosabbak a belső hálózaton kívülre szolgáltató alkalmazások tulajdonságai, illetve a biztonsági másolatokhoz, információ-biztonsághoz, illetve eszközkezeléshez kapcsolódó infrastruktúra-követelmények. Fontos, hogy megértsük, hogy a vállalatunkon kívül a felhasználók hogyan használják a mobil jellemzőket, amit nyújtunk.
Látnunk kell, hogy a mobil megoldások és eszközök a szervezeten belüli szolgáltatásokkal versenyeznek. Például a felhasználók olyan e-mail vagy szöveges szolgáltatásokra válthatnak, melyek kielégítik az igényeiknek, még akkor is, ha ezeket a vállalati informatika nem nyújtja.
Egy egyszerű példa a vállalati telefon-címtár elérhetővé tétele mobil telefonon, ami egy jelentős hatékonyságbeli bővítés. Ha az informatikai szervezet nem nyújtja ezt a szolgáltatást, akkor a felhasználók az üzleti információt biztosan beviszik kézzel a telefonukba, illetve kábelt, memória kártyát, vagy vezeték nélküli szinkronizációt használnak ahhoz, hogy az adatok ezekre az eszközökre mozgassák.
Önmagában ez nem probléma a legtöbb szervezet számára. A kérdések akkor merülnek fel, ha a felhasználók elkezdik a naptár információkat átküldeni (ami bizalmas információkat is tartalmazhat, mint például belső tárcsázási hozzáférési kódokat), illetve e-mailben elküldeni (ami majdnem biztos, hogy tartalmaz nem nyilvános információt) eszközeikre.
Egy másik kérdés az, hogy le lehet-e kérni a vállalati audió szolgáltatáson keresztül címtár adatokat a szervezeten kívüről is. A vállalatunk telefon rendszere vajon nyújtja-e ezt az audió szolgáltatást vagy egyéb operátori szolgáltatást, illetve ez használható-e gombok megnyomása nélkül?
A felhasználók átirányíthatják hívásaikat munkahelyi telefonjukról mobil eszközükre? Jól értelmezik a rugalmassággal kapcsolatos biztonsági meggondolásokat? Vannak olyan alkalmazottak, akik munkaügyekben csak mobil eszközükön érhetők el, ezt pedig jól támogatja a szervezet címtár szolgáltatása és tárcsázási stratégiája?
Az informatika értékes szolgáltatást nyújt azon keresztül, hogy ilyen és ehhez hasonló esetekben szabványok készletét, illetve eszközöket nyújt a mobil hangkommunikációban résztvevő hatékonyságának növelésére a szervezet számára.
A megoldásokban való részvétel azt is lehetővé teszi az informatikai részleg számára, hogy biztonsági irányelveket fogalmazzon meg a mobil eszközök számára, illetve azt, hogy adatvédelmi kódolást és más szolgáltatásokat nyújtson az adatok védelme érdekében, valamint összefogja a mobil beszélgetésekkel és adattovábbítással kapcsolatos költségeket. Az ilyen megoldások lehetővé teszik az informatikai részleg számára, hogy a szervezet jövőbeli irányát alakítsa, illetve erősebb pozícióba kerüljön a nem támogatott és „vadhajtás” implementációkkal szemben.
A mobil e-mailezési és szöveges üzenet megoldások már régóta növelik a szakemberek hatékonyságát munkájuk során, akik gyakran saját maguknak teszik elérhetővé a megoldást, ha az informatikai szervezet nem teszi azokat lehetővé. A felhasználók által kifejlesztett megoldások törékenyek lehetnek, nem feltétlenül biztonságosak, hiányozhat belőlük a rugalmasság, és a felhasználói közösség további „innovációihoz” vezethetnek, ha szükséges az érzékelt hiányosságok megválaszolása. Amikor ezek az alkalmazások kezelhetetlenné válnak, gyakran előfordul, hogy az informatikát kérik fel üzemeltetésükre.
Az informatikai szervezetek és felhasználóik vezető szerepet töltenek be abban, hogy meghatározzák a követelmények készletét, és robusztus, támogatott megoldásokat nyújtanak a távoli e-mail és szöveges üzenetküldés során. Ami a hangkommunikációt illeti, a megoldások lehetővé teszik az IT számára, hogy a nem hivatalos implementációkkal szemben erősebb pozícióra tegyen szert.
A megalapozott üzenetküldési megoldás az integrált üzenetküldés bevezetésének, illetve a szabványos felhasználói jelenlét képességének központi eleme, melyek elérni kívánt célok, ha szervezetünk még nem nyújtja ezeket a szolgáltatásokat.
Az internet és intranet hozzáférés alkalmazások széles skáláját teszi elérhetővé mobil eszközök számára. Ha az informatika ezt a funkcionalitást nyújtja, lehetővé válik a böngészőben megjelenítendő alkalmazások számára, hogy majdnem mindenhol használják őket. Ennek az alkalmazásával kapcsolatos megfontolások magukban foglalják a sávszélességgel és biztonsággal kapcsolatos kérdéseket is.
A nagy grafikai vagy adatigénnyel rendelkező alkalmazások esetén szükségessé válhat azok áttervezése annak érdekében, hogy alacsony sávszélességű környezetben hatékonyan működjenek. Ha a felhasználó által kiválasztott eszköz képernyője kicsi, szükséges lehet az olyan alkalmazások áttervezése is, melyeket összetett képernyő elrendezés vagy kiterjedt adat-megjelenítés jellemez.
Fontos kérdéssé válhat a biztonság, ha az eszköz nincs ellátva jelszóvédelemmel és az alkalmazáshoz nem szükséges hitelesítés vagy nincs biztonsági időkorlát. Fontos megjegyeznünk, hogy ha az intranet elérhető hordozható eszközökön vezeték nélküli vagy VPN csatlakozáson keresztül, a felhasználók megpróbálják majd ezeket az alkalmazásokat távolról használni.
A külsős munkatársak támogatásához szükséges, hogy a vállalatunk hálózati hozzáférést, esetlegesen eszközt, hangszolgáltatásokat, nyomtatási funkcionalitást, videó konferencia lehetőséget és ügyfélszolgálatot nyújtson. Ezzel kapcsolatban sok megfontolandó kérdés merül fel.
Habár a mobilitást elősegítő megoldások számos formában vannak jelen, a hangkommunikáció, az e-mail, a szöveg, a böngésző és a személyes hatékonyságot elősegítő alkalmazások hagyományos eszközöké válnak. A személyes alkalmazások és olyan jellemzők, mint a zene, videó, játékok, globális pozicionálás, hangrögzítők, állókamerák és videokamerák egy és ugyanazon eszközben elérhetők. Ezen jellemzők közül néhány üzleti környezetben is alkalmazható, a kamerák például a kárszakértők munkája során. Az informatikai szervezetnek el kell gondolkodniuk azon, hogy hogyan integrálhatók a személyes eszközök és személyes alkalmazások jellemzői a munkakörnyezetbe, illetve segítséget és megoldást kell a felhasználók számára nyújtaniuk.
Szintén fontos kérdést jelentenek az informatikai szervezetek számára az eltávolítható média-eszközök, kamerák használata védett területeken, valamint hangüzenet mellékletek biztonsági vonatkozásai. Emellett el kell gondolkodniuk az alkalmazások által regisztrált helyinformációk biztonsági kérdéseivel kapcsolatban is.
Egy másik kérdés a személyes környezet és a munkakörnyezet egybefonódása. A felhasználóknak több eszközt kell magukkal hordaniuk, vagy tárolhatják például a zenekönyvtárukat a vállalat által nyújtott mobil telefonon? Elfogadható-e az, ha személyes híreket kapunk a vállalat üzenetküldési rendszerén keresztül?
Számos szervezetnél eljött az ideje, hogy olyan alkalmazási és infrastrukturális architektúrát hozzanak létre, melynek a mobilitás része. A hálózatok elérhetősége és sávszélessége tovább fejlődik majd, a költségek pedig tovább csökkennek. A környezeti kiadások, mint például az ingázásra költött idő és pénz növekednek.
Bizonyos időbe telik majd, hogy a létező alkalmazásokat a mobil, elosztott környezethez igazítsuk. Eljött az ideje, hogy néhány alkalmazást szolgáltatássá alakítsunk azt feltételezve, hogy végül egy külső szolgáltató, vagy maga a vállalat, de kívülről nyújtja majd őket. Ne feltételezzük például azt, hogy a szervezet kedvelt megoldása a továbbra is a belsőleg továbbított e-mail lesz.
Ha a vállalat innovációján gondolkodunk, akkor a mobilitás kulcsfontosságú lehetőséget kínál. A vállalatunk rendelkezik olyan munkatársakkal és telephelyekkel, melyek főleg az irodán kívül dolgoznak, helyezkednek el? Ez megvalósítható lenne? Vannak logisztikai lehetőségek a vezeték nélküli vagy RFID technológia megvalósítására? A GPS technológia erősebb kapcsot tud az ügyfelekhez nyújtani? A vállalati weboldalak megfelelően jelennek meg kisebb képernyőjű eszközök böngészőin is? Ha szervezetünk több telephellyel rendelkezik, a weboldalon ezek könnyen megtalálhatók (útleírással és nyomtatási lehetőséggel, és annak a lehetőségével, hogy ezeket az információkat mobil eszközökre lehessen továbbítani)?
Érdemes tehát elgondolkodni a mobilitáson alapuló, informatika által lehetővé tett innováció kérdésén, és hogy ez milyen hatással lehet a vállalatunkra.
A Red Hat Runtimes for Spring Boot a Red Hat egyik termékcsomagja, ami Spring Boot keretrendszer-támogatást nyújt fejlesztők számára. A Spring Boot egy népszerű keretrendszer a Java alkalmazások fejlesztéséhez, amelyet a könnyűsúlyú és gyors prototípuskészítés, valamint az alkalmazások egyszerű konfigurációja jellemzi. A Red Hat Runtimes for Spring Boot segítségével a fejlesztők hatékony eszközöket és környezetet kapnak a Spring Boot alapú alkalmazásaik futtatásához és menedzseléséhez.
A Red Hat Runtimes for Spring Boot az alábbi előnyöket kínálja:
A Red Hat JBoss Enterprise Application Platform (JBoss EAP) egy nyílt forráskódú alkalmazásfejlesztési és alkalmazásüzemeltetési platform. Az EAP egy teljeskörű Java Platform, Enterprise Edition (Java EE) kompatibilis alkalmazás-szerver, amely kifejezetten vállalati környezetekben történő használatra lett tervezve. A platformot a Red Hat fejleszti és támogatja, és az egyik meghatározó megoldás a vállalati környezetekben történő Java alkalmazásfejlesztés és futtatás terén.
A JBoss EAP alapvető jellemzői:
Java EE Kompatibilitás: A JBoss EAP teljes körűen támogatja a Java Platform, Enterprise Edition (Java EE) specifikációt. Ez magában foglalja a Servletek, JSP-k, EJB-k (Enterprise Java Beans), JMS-t (Java Message Service), JPA-t (Java Persistence API) és számos más Java EE technológiát.
Moduláris Architektúra: Az EAP moduláris architektúrával rendelkezik, amely lehetővé teszi, hogy csak azokat a komponenseket használd, amelyekre szükséged van, ezáltal csökkentve az erőforrásigényt és javítva a teljesítményt.
Adminisztrációs eszközök: Az EAP kiterjedt adminisztrációs eszközöket és vezérlőfelületeket nyújt az alkalmazások konfigurálásához, kezeléséhez és felügyeletéhez.
Üzleti támogatás: A JBoss EAP hosszú távú támogatást nyújt vállalati ügyfelek számára, biztosítva a biztonsági frissítéseket és a hibajavításokat.
Klaszterezés: Az EAP támogatja a klaszterezést, ami lehetővé teszi az alkalmazások horizontális skálázását és a nagyobb rendelkezésre állást.
Könnyű integráció: Az EAP könnyen integrálható más Red Hat termékekkel és megoldásokkal, például a Red Hat JBoss Data Grid-del és a Red Hat JBoss Fuse szolgáltatás-buszrendszerrel.
Az EAP-t különféle alkalmazások fejlesztésére és futtatására használják, ideértve a webalkalmazásokat, az üzleti alkalmazásokat és a mikroszolgáltatásokat. A Red Hat JBoss EAP által nyújtott megbízhatóság és teljesítmény miatt sok vállalat választja ezt a platformot vállalati szintű Java alapú alkalmazásokhoz.
A Red Hat JBoss Web Server egy nyílt forráskódú webkiszolgáló szoftver, ami a Red Hat middleware portfóliójának a része. A JBoss Web Server az Apache Tomcat és az Apache HTTP Server komponensekre épül, és lehetővé teszi pehelysúlyú, hatékony és biztonságos webalkalmazások futtatását.
A Red Hat JBoss Web Server főbb jellemzői:
Apache Tomcat: A Red Hat JBoss Web Server meghatározó eleme az Apache Tomcat szoftverkomponens, ami egy nyílt forráskódú Java Servlet és JavaServer Pages (JSP) konténer. A Tomcat lehetővé teszi Java-alapú webalkalmazások futtatását és kezelését.
Apache HTTP Server: Az Apache HTTP Server a világ egyik legelterjedtebb webkiszolgáló szoftvere, az internet jelentős részén használják. A Red Hat JBoss Web Server az Apache HTTP Serverre épül, ahhoz kiegészítő funkciókat és teljesítményjavításokat biztosít.
Java Web Container: A Red Hat JBoss Web Server olyan webes konténerként működik, amely támogatja a Java Servlet API-t és a JavaServer Pages (JSP) technológiát. Ez lehetővé teszi a Java alapú webalkalmazások könnyű futtatását és kezelését.
Egyszerű telepítés és konfiguráció: A Red Hat JBoss Web Server egyszerű telepítést és konfigurációt biztosít, segítségével gyorsan készíthetünk olyan webkiszolgálót, amely képes webalkalmazások futtatására.
Biztonság: A Red Hat JBoss Web Server számos már alapértelmezetten is olyan előre definiált biztonsági beállításokkal rendelkezik, amelyek védelmet biztosítanak a legelterjedtebb webbiztonsági fenyegetésekkel szemben.
A Red Hat JBoss Web Servert gyakran használják olyan környezetekben, ahol egyszerűen szeretnének Java alapú webalkalmazásokat futtatni és ahol fontos a megbízhatóság és a biztonság. Az Apache Tomcat és az Apache HTTP Server együttes használata révén a JBoss Web Server a vállalati igényeket is maximálisan kielégíti mind teljesítmény, mind funkcionalitás szempontjából.
A Red Hat Data Grid egy elosztott, in-memory (memóriában működő) gyorsítótár és NoSQL adatbáziskezelő megoldás a Red Hattől. A Red Hat Data Grid biztosítja, hogy az alkalmazások a jellemzően nagyságrendekkel gyorsabb memóriában tárolják és kezeljék a gyakran használt adatokat, jelentősen növelve azok teljesítményét és skálázhatóságát.
A Red Hat Data Grid főbb jellemzői:
In-memory adattárolás: A Red Hat Data Grid az alkalmazások számára biztosít memóriában működő adattárolást, ami gyors és alacsony válaszidőt eredményez.
Elosztott architektúra: A Red Hat Data Grid elosztott architektúrával rendelkezik, ami lehetővé teszi az adatok elosztott tárolását és kezelését több szerveren átívelően. Ez növeli a rendelkezésre állást és skálázhatóságot.
Cache funkciók: A Red Hat Data Grid támogatja a gyorsítótás (cache) funkciókat, így az alkalmazások a gyakran használt adatokat memóriában tárolhatják, csökkentve a késleltetést és az adatbázis terhelését.
Tranzakciós támogatás: A Red Hat Data Grid támogatja a tranzakciókat, így biztosítva az adatok konzisztens és atomi módosítását.
Keretrendszerfüggetlen: A Red Hat Data Grid olyan platformfüggetlen megoldás, amely támogatja például a Java, .a NET, Node.js és más programozási keretrendszereket, nyelveket.
Integráció a Red Hat termékekkel: A Data Grid jól integrálható más Red Hat termékekkel, például a JBoss Enterprise Application Platform (JBoss EAP) és a Red Hat JBoss Middleware szoftverekkel.
A Red Hat Data Grid-t gyakran olyan alkalmazások fejlesztéséhez és futtatásához használják, ahol fontos a magas teljesítmény és skálázhatóság. Ilyenek például webalkalmazások, mikroszolgáltatások, adatelemzési alkalmazások és real-time alkalmazások.
A Red Hat AMQ a Red Hat által kínált üzenetküldő szoftvermegoldás, illetve megoldások, hiszen két meghatározó technológiára, az Apache ActiveMQ-ra és az Apache Kafkára épül.
A Red Hat AMQ egy rugalmas és megbízható messaging platform, célja az üzenetek hatékony és biztonságos továbbítása alkalmazások között, függetlenül attól, hogy azok melyik platformon futnak vagy milyen programozási nyelvet használnak.
A Red Hat AMQ főbb jellemzői és szolgáltatásai:
Üzenetküldés és -fogadás: Az AMQ lehetővé teszi az alkalmazások számára, hogy üzeneteket küldjenek és fogadjanak egymás között. Az üzenetek lehetnek egyszerű szöveges üzenetek, bináris adatok vagy akár strukturált formátumok is.
Queue-k és topicok: Az AMQ támogatja mind a queue-k, mind a topicok használatát. A queue-k esetén az üzeneteket több címzett között osztják meg, míg a topicok lehetővé teszik, hogy az üzeneteket több feliratkozó (subscriber) kapja meg.
Késeknek támogatása: Az AMQ támogatja a Java Message Service (JMS) és az Advanced Message Queuing Protocol (AMQP) szabványokat, amelyek együttműködést (kommunikációt) tesznek lehetővé különböző rendszerek között, függetlenül azok implementációs részleteitől és az azok létrehozására használt nyelvektől, keretrendszerektől.
Elosztott architektúra: Az AMQ elosztott architektúrával rendelkezik, így több üzenetkiszolgáló (broker) között oszthatja meg az üzeneteket, ami javítja a rendelkezésre állást és skálázhatóságot.
Állapotmentes (stateless) működés: Az AMQ szerverek állapotfüggetlenek, ami lehetővé teszi a könnyű bővítést és a megbízható működést.
Üzenetszűrők és transzformációk: Az AMQ lehetővé teszi az üzenetek szűrését és átalakítását, amely rugalmasságot és könnyű integrációt biztosít más rendszerekkel.
Klienskönyvtárak: Az AMQ-hez számos klienskönyvtár áll rendelkezésre különböző programozási nyelvekhez, mint például Java, Python, .NET, stb.
Az AMQ-t gyakran használják olyan alkalmazások és rendszerek fejlesztéséhez, ahol fontos a megbízható és skálázható üzenetküldés, például a mikroszolgáltatások közötti kommunikáció, az integrált alkalmazások közötti adatcsere, és a hálózaton átívelő kommunikációhoz. Az AMQ lehetővé teszi a fejlesztők és az üzemeltetők számára, hogy könnyedén kezeljék az üzeneteket és biztosítsák az alkalmazások hatékony és megbízható kommunikációját.
A Red Hat Single Sign-On (SSO) egy nyílt forráskódú, szabványos és biztonságos azonosítási és hitelesítési megoldás, amely lehetővé teszi, hogy a felhasználók egyetlen bejelentkezési folyamatot (Single Sign-On) használva férjenek hozzá több különböző alkalmazáshoz és szolgáltatáshoz.
Az SSO olyan technológia, amely biztosítja, hogy a felhasználónak csak egyszer kelljen bejelentkeznie egy rendszerbe, és ezt követően az azonosítása automatikusan továbbítódik más alkalmazásokhoz anélkül, hogy újra meg kellene adni a bejelentkezési adatokat. Ez nem csak a felhasználók számára kényelmesebbé teszi az alkalmazások használatát, hanem csökkenti az (adminisztratív) overheadet és növeli az informatikai biztonságot.
A Red Hat SSO a következő fő jellemzőkkel rendelkezik:
Azonosítási és hitelesítési szabványok támogatása: Az SSO támogatja a modern azonosítási és hitelesítési protokollokat, például SAML (Security Assertion Markup Language), OAuth és OpenID Connect, amelyek lehetővé teszik a biztonságos és szabványos bejelentkezési folyamatokat.
Központosított felhasználó- és hozzáféréskezelés: Az SSO lehetővé teszi a felhasználók központi kezelését és az egységes hozzáférési jogosultságokat több alkalmazáshoz.
Klienskönyvtárak és API-k: A Red Hat SSO klienskönyvtárakkal és API-kkal rendelkezik, amelyek egyszerűvé teszik az SSO integrációját a meglévő alkalmazásokkal és szolgáltatásokkal.
Többfaktoros azonosítás (MFA): Az SSO támogatja a többfaktoros azonosítást, ami tovább növeli az alkalmazások biztonságát.
Skálázhatóság és megbízhatóság: A Red Hat SSO architektúrája lehetővé teszi a nagy terhelések kezelését és a megbízható működést.
A Red Hat SSO-t gyakran vállalati környezetekben alkalmazzák, ahol fontos az egyszerű és biztonságos azonosítás és hozzáféréskezelés a számos alkalmazáshoz és szolgáltatáshoz. Az SSO segít az informatikai csapatoknak egyszerűsíteni az üzemeltetést és növelni az adatbiztonságot, miközben a felhasználók kényelmét is javítja.