Az AMD döntése, mely szerint nyílt forráskódú 2D és 3D meghajtót nyújt az R5xx/R6xx és a jövőbeli GPU grafikai hardvereknek, egy nagyszerű fejlődést jelent a nyílt forráskódú közösség, valamint az AMD és az ügyfeleknek számára.
Az alábbiakban a döntés néhány részletéről olvashatnak.
- Az AMD nyílt forráskódú 2D és 3D meghajtókat nyújt majd az R5xx/R6xx és jövőbeli GPU-k számára és támogatja azokat.
- Az AMD technikai dokumentációt nyújt majd az R5xx/R6xx és jövőbeli GPU-k számára és együttműködik a nyílt forráskódú közösséggel ezen meghajtók karbantartása és bővítése érdekben.
- Ez lehetővé teszi a Red Hat számára, hogy teljes funkciós, robusztus és natív grafikai meghajtót nyújtson az R5xx/R6xx és jövőbeli GPU grafikák számára, melyek beépülnek a disztribúcióba, és automatikusan működésre készek.
- Az új meghajtók nagymértékben javítják majd a felhasználók élményét az R5xx/R6xx és jövőbeli GPU eszközökkel.
- Az AMD továbbra is nyújt bináris meghajtókat az R5xx/R6xx és jövőbeli GPU grafikák számára. A bináris meghajtók jobb 3D teljesítményt és további funkciókat fognak nyújtani.
A grafikai meghajtók kérdése már régóta foglalkoztatja a Linux fejlesztőket. Míg a közösség kitűnő haladást ért el a nyílt forráskódú meghajtók elterjesztésében más területeken, addig a grafika területén a nyílt forráskódú meghajtók korlátozott támogatást élveztek. Ezen a helyzeten az AMD bejelentése jelentős mértékben javít.
A bejelentés legérdekesebb része talán annak a felismerése, hogy a Linux ügyfelek jelentős piaci lehetőséget képviselnek. Ez a döntés nem jött volna létre anélkül, hogy üzleti esettanulmány állt volna mögötte. Ez egy bátor döntés volt az AMD részéről, és megérdemli, hogy komolyan vegyék.
A grafikai meghajtók szerepe jelentős, mivel a felhasználói élmény fontos részét képezik. A Fedora és a Red Hat Enterprise Linux célja a hardverek szempontjából az, hogy a hardver automatikusan működjön. Mivel a bináris meghajtók nem lehetnek ezeknek a disztribúcióknak a részei, a grafikai hardverek támogatása nyílt forráskódú grafikai meghajtókat igényel. Emellett, a bináris meghajtókat nyújtó gyártóknak jelentős erőfeszítést jelent, hogy azokat szinkronban tartsák a Linux rendszermaggal. Minden rendszermag frissítéshez új meghajtóra van szükség, illetve a felhasználónak más szoftverektől külön kell letölteni és telepíteni őket. Azonban a nyílt forráskódú meghajtók esetén ez automatikusan történik.
A grafikai hardvereket, melyek nem rendelkeznek chip-specifikus nyílt forráskódú meghajtóval, a VESA grafikus meghajtó támogatja. Ez a meghajtó alapszintű – nem nyújt hardver-gyorsítást, haladó funkciókat és 3D támogatást. Mivel az optimális felhasználói élmény mögött a fejlettebb grafikai hardverek állnak, így egy fejlettebb grafikai meghajtóra van szükség. Az AMD ilyen funkcionalitással bíró bináris meghajtókat nyújtott, azonban, mivel ezek a bináris meghajtók nem részei a Red Hat disztribúciónak, az ügyfelek nem tudták alapértelmezett módon kihasználni ezek előnyeit.
Ezért egy nagy előrelépést jelentenek az új nyílt forráskódú 2D és 3D meghajtók az R5xx/R6xx és jövőbeli GPU grafikai hardverek számára. Ez egy olyan fontos lépés, melynek hatására a felhasználói élmény jelentős mértékben nő, és a változás a Linux számára egy rendkívül fontos időszakban történik. A Linux felhasználói számára épp most zajlik az áttérés a 2D grafikákról a 3D grafikákra, melynek technikai alapjai már adottak. Az OpenGL már az általános Linux része, és az olyan új környezetek, mint a Compiz, speciális 3D hardverre és renderelési technikákra épülnek azért, hogy 2D és 3D grafikákat nyújtsanak. Annak érdekében, hogy a fejlődés következő szintjére lépjünk, a modern, magas teljesítményű grafikus hardverekhez nyílt forráskódú meghajtókra van szükségünk.
Az AMD a Red Hattel és a nyílt forráskódú közösség más tagjaival való szoros együttműködése során nagylelkűen nyílt forráskódúvá tette a kulcsfontosságú infrastruktúrát, ami magában foglalja az alapvető hardverlehetőségek kihasználását, az X-Window-t, valamint az OpenGL-t. Ezzel lehetővé válik az új Linux desktop felületek, valamint a 3D alkalmazások széles körének támogatása is. Az AMD ezentúl is nyújt majd bináris meghajtót azoknak a felhasználók is, akiknek a legjobb 3D teljesítményre, vagy pedig a hagyományos OpenGL által támogatott funkciókon túlmutató, fejlettebb funkciókra van szükségük.
Az AMD döntése nyereséget hoz mind az AMD mind a nyílt forráskódú közösség számára, és köszönet illeti az AMD-t azért, hogy úgy döntött, nyílt forráskódú meghajtókat nyújt, illetve azért, mert felismerte, hogy ezt meg kell tennie. Most már a Linux közösségen múlik, hogy ezt az erőfeszítést támogassa és részt vegyen a fejlesztésben, illetve innovációban. Ezáltal lehetőség nyílt arra, hogy megmutatkozzon a közösség ereje és kreativitása a leginnovatívabb és leghatékonyabb kliens szoftvert kifejlesztésében és szállításában.