Mårten Mickos az élő példája annak, hogy lehet valaki egy vállalat vezérigazgatója úgy, hogy 12 év alatt szerez meg egy egzotikusnak számító diplomát (műszaki fizika). Ez persze nem jelenti azt, hogy ezalatt az idő alatt nem csinált semmit; Mickos az első szoftverintegrációs vállalatát még egyetemi évei alatt indította.Emellett Oroszországban szoftvert értékesített, a Solid Information Technology vállalat Linux adatbázisát futtatta, valamint egy telekommunikációs szoftvervállalatot, és egy online fogadási oldalt is kialakított, ami a dotcom crash során ment csődbe. Mickost 2001-ben a MySQL társalapítója és műszaki igazgatója, Michael “Monty” Widenius – aki egyben egyetemi csoporttársa is volt – választotta ki a nyílt forráskódú adatbázis szolgáltató MySQL AB vezetésére. Azóta a MySQL adatbázis az egyik legnépszerűbb nyílt forráskódú technológiává nőtte ki magát, melyet a legnagyobb Web 2.0 oldalak használnak. Annak ellenére, hogy Mickos nyíltan bevallja, hogy csak minden ezredik felhasználó fizet a MySQL használatáért, a vállalat gyarapszik, olyannnyira, hogy a vállalat a tőzsdei bevezetést tervezi.
Szerinted a Web 2.0 piaca egy lufi?
Ez nem olyan, mint az internetes lufi. Valóban több kockázati tőke és több vállalakozó van jelen, mint amit a piac el tud tartani, de ennek így kell lennie, mivel a végén a darwini rendszer alakul ki, ahol a legéletképesebbek maradnak fenn. Minden egyes ügyfelünket próbáljuk támogatni azért, hogy rendkívül sikeresek legyenek. Azonban tudjuk, hogy statisztikailag nem mindegyikük lesz az.
Tehát a vállalati támogatási előfizetés, amit a MySQL nemrég elkezdett értékesíteni, védőbástyául szolgál a lufi esetleges kidurranásával szemben?
Nem lesz piaci robbanás. Számos vállalat jön és megy. Vannak olyan “lufi” vállalatok, melyek végül majd eltűnnek. Ők általában ingyen használják a MySQL-t. Azért kezdenek el fizetni, mert működik az üzleti modelljük. Így a YouTube egy fizető ügyfél, csakúgy, mint a Second Life és a CraigsList. Senki sem tudja megjósolni, hogy végül mi lesz majd velük, de jelenleg nagyon robusztus üzletet folyatatnak.
Nyíltan elismered, hogy ezer MySQL felhasználóból csak egy fizet a használatért. Fontolóra vennéd a részben zárt forráskódúvá válást, illetve azt, hogy néhány kódot, illetve terméket tulajdonosivá tegyél?
Már sokszor vitáztunk erről. Ezzel a lépéssel szerintem nyerhetnénk néhány ügyfelet, de elvesztenénk 2 millió felhasználót. Nem vagyunk készek egy ilyen fajta kompromisszumra. Olyan vállalatokat is megfigyeltünk, akik zárt forráskódú termékeket építettek nyílt forráskódúakra, és nem tűnnek túl sikeresnek.
Szerintem mindannyian védettek vagyunk a versenytársaink ragadozó viselkedésésével szemben. Ha letöltöd a MySQL-t, akkor az csak GPL kód. Azonban a kód a mi tulajdonunk. Szerzői jogunk van, és mi határozzuk meg, hogy mi kerül bele, és mi eszközöljük a hibajavításokat. Senki más nem rendelkezik ilyen alapvető képességgel.
Másodszor pedig, a fizetős előfizetésünk egy fontos része nem másolható. A technikai támogatásunkat sem másolhatják le, csakúgy, mint a felügyeleti szolgáltatásainkat sem.
Amikor azt kérdezik, hogy az Oracle fogja-e majd támogatni a MySQL-t, azt mondom, hogy én ezt szívesen fogadnám. Igazság szerint egyszer megkérdeztem tőlük, hogy miért nem futtatják az Unbreakable MySQL-t? És azt is mondtam, hogy ezt bejelenthetik a MySQL felhasználói konferenciáján, vehetnek platinum támogatást, és majd megemlítem őket a vitaindító beszédemben. Az Oracle-lel a saját térfelemen szeretnék versenyezni. Így ingyen szereznék tőlük jóváhagyást, és egy olyan versenyhelyzetet teremtenék, melyből könnyen győztesen kerülnék ki.
Nem csak abban reménykedem, hogy az Oracle ezt megteszi, hanem abban is, hogy az IBM is hasonlóképpen tesz. Azt is remélem, hogy a Microsoft is megteszi. Milyen jóváhagyás jobb ennél? És ha hiszel az üzleti modelledben, és az alapvető kompetenciáidban, akkor miért is félnél ezektől a dolgoktól?
A MySQL növekedése ezen vállalatok térfelének elfoglalásától is függ? A MySQL felhasználókat csábít majd el az Oracle-től, a DB2-től és az SQL Servertől?
Nem igazán. Ha megnézed az ügyfeleink listáját, akkor a legtöbb új, növekvő, technológiai vállalat, illetve új médiavállalat. Persze a MySQL helyett válaszhatták volna az Oracle-t, a Microsoftot és az IBM-et, de ehelyett azt mondták, hogy ez egy új dolog, és a legjobb terméket akarják. Ők más szempontot nem vettek figyelembe. A Facebook például figyelembe vett más szempontokat is? Nem. Teljes mértékben nyilvánvaló volt, hogy a LAMP stack (Linux, Apache Web szerver, MySQL és a PHP programnyelv) kielégíti az igényeiket.
Az elemzők azonban tudni akarják majd, hogy beszélhetünk-e piaci diverzifikációról? Sok médiavállalat használ MySQL-t, de az autógyártás és az ipari vállalatok esetén is van terjeszkedés?
Ha az elemzők szerint ezt kellene tennünk, akkor nincs igazuk. A legsikeresebb üzletek manapság a modern online világban működnek, és mi is ezt tesszük. Ha a gyártó vállalatok is MySQL-t választanak, üdvözöljük majd a döntésüket, miután a webes architektúra irányába mozdulnak el. Azonban, ha ezt nem teszik meg, akkor mi sem fektetünk majd bele energiát.
Egy rendkívül megalapozott üzletembernek tűnsz, aki véletlenül csöppent a nyílt forráskódú üzlet világába. Érzel nyomást a MySQL rajongói felől, akik azt szeretnék, hogy méginkább “szociálisan érzékeny“ legyél?
Nagyon szenvedélyes vagyok a nyílt forráskóddal kapcsolatban. És hiszek abban, hogy ez egy felsőbbrendű megközelítés. Ugyanakkor pragmatikus kell, hogy legyek. Így, amikor azt mondják, hogy a dogmatizmus nagyon fontos a szabad szoftver szempontjából, akkor legyen az. Ez az, amiért tiszteljük. Mi nem ítélkezünk az ügyfeleink vagy partnereink felett. Örvendünk annak, hogy együttműködünk zárt forráskódú vállalatokkal. Hiszünk abban, hogy hosszú távon valahogy a nyílt forráskód nyer majd.
Nincs semmi szociális érzékenység a nyílt forráskóddal kapcsolatban. Ez egy helytelen általános vélekedés Amerikában. A forráskód megosztása nem tesz szociálisan érzékennyé.
Az ügyfeleink nincsenek az ellen, hogy mi nyereségre teszünk szert; pont erre való a szabadság. Tegyél szert annyi profitra, amennyire csak tudsz, de ne érintsd a szabadságot. Ez az, amit mondanak.
Néhány elemző a MySQL-t annak a biztonyítékaként tartja számon, hogy a legtöbb kereskedelmi nyílt forráskódú vállalat nem támaszkodik külső kódbeli hozzájárulásokra, és hogy ez az egész egy monda.
Nem tudom, hogy az emberek miért dicsőítik a forráskód sorait. Ez egy nagy téveszme az iparágban. A rendszermaghoz próbálunk több külső hozzájárulót szerezni. Egy sikeres szoftvertermék létrehozása azonban ettől jóval több. A forráskód a teljes erőfeszítés csupán 10%-át képviseli. Örömmel megírjuk a rendszermag kódját, ha valaki más megírja a használati útmutatókat, vagy pedig a kódokat dokumentálja, illetve elvégzi a hibajavítást. Ezeknek nagyobb értéke van, mint a kódnak önmagában.
Fizetsz a külső hozzájárulóknak a hibajavításokért?
Igen, már sokszor tettük ezt. Az összeg néhány ezer dollártól több százezer dollárig terjedhet. Néha egy brilliáns programozóról, nem pedig egy vállalatról van szó. Azt akarjuk, hogy a velünk való partnerség során az emberek nyereségre tegyenek szert. Így miért ne fizetnénk nekik?
Ha választhatnék aközött, hogy egy új projektet indítsak egy vállalaton belül, ami több tízezer dollárba kerül, vagy megvegyem ugyanazt százezer dollárért, akkor valószínűleg megvenném, ha tudnám, hogy nagyon jó. Ez sokkal jobb, mint kockáztatni, hogy késik a projekt a hibás kód és a lassú teljesítmény miatt.
Mi változott a MySQL-nél, ahogy készülsz egy tőzsdei bevezetésre?
Természetesen több procedúráról és szabványosodási folyamatról beszélhetünk. A mérnökeink szerint egyre inkább vállalatiasodunk. De így megy ez. Mi az alternatíva? Az, hogy nem növekszünk? Jelenleg 350 munkatársunk van. Szerintem ezt egy-két éven belül megduplázzuk, és elfogadjuk azt, ami történik, de visszanézünk majd és azt mondjuk, hogy: “Emlékeztek még 2002-re, amikor indultunk, és ezeket a döntéseket meghoztuk közösen?”
A tőzsdei bevezetés után vezérigazgatóként látod magad?
Szerintem nem érdemes túl sokat gondolkodni ezen. Ameddig tudok, vezérigazgató maradok. Szerintem már önmagában az is győzelem, ha reggelente, amikor felébredek, még mindig az vagyok.
Amennyiben érdeklődik a MySQL termékei és szolgáltatásai iránt, keressen minket e-mailben (mysql@ulx.hu) vagy telefonon ((1)450-0921).