A mobilitás az informatikai megoldások alapvető elemévé vált. Legyen szó akár hang-alapú kommunikációról, e-mailről, szöveges üzenetekről, intranet hozzáférésről, mobil eszközök alkalmazásairól, külsős alkalmazottak támogatásáról, vagy további mobil jellemzőkről, az információs megoldások egyre inkább megfelelnek a mobilitás követelményeinek, számos pedig már teljesen mobil.
Számos vállalat informatikai részlege létrehozott már stratégiai tervet a mobilitás megvalósítására, és már jelenleg is nyújt mobilitási megoldásokat, hogy megfeleljen a vállalati igényeknek. Az olyan vállalatok informatikai részlegei, melyek még mindig a hálózati tűzfalaknál próbálják meghúzni a határokat, azt kockáztatják, hogy lemaradnak.
A mobilitási megoldásoknak több eleme van. A legfontosabbak a belső hálózaton kívülre szolgáltató alkalmazások tulajdonságai, illetve a biztonsági másolatokhoz, információ-biztonsághoz, illetve eszközkezeléshez kapcsolódó infrastruktúra-követelmények. Fontos, hogy megértsük, hogy a vállalatunkon kívül a felhasználók hogyan használják a mobil jellemzőket, amit nyújtunk.
Látnunk kell, hogy a mobil megoldások és eszközök a szervezeten belüli szolgáltatásokkal versenyeznek. Például a felhasználók olyan e-mail vagy szöveges szolgáltatásokra válthatnak, melyek kielégítik az igényeiknek, még akkor is, ha ezeket a vállalati informatika nem nyújtja.
Hangkommunikációs szolgáltatások
Egy egyszerű példa a vállalati telefon-címtár elérhetővé tétele mobil telefonon, ami egy jelentős hatékonyságbeli bővítés. Ha az informatikai szervezet nem nyújtja ezt a szolgáltatást, akkor a felhasználók az üzleti információt biztosan beviszik kézzel a telefonukba, illetve kábelt, memória kártyát, vagy vezeték nélküli szinkronizációt használnak ahhoz, hogy az adatok ezekre az eszközökre mozgassák.
Önmagában ez nem probléma a legtöbb szervezet számára. A kérdések akkor merülnek fel, ha a felhasználók elkezdik a naptár információkat átküldeni (ami bizalmas információkat is tartalmazhat, mint például belső tárcsázási hozzáférési kódokat), illetve e-mailben elküldeni (ami majdnem biztos, hogy tartalmaz nem nyilvános információt) eszközeikre.
Egy másik kérdés az, hogy le lehet-e kérni a vállalati audió szolgáltatáson keresztül címtár adatokat a szervezeten kívüről is. A vállalatunk telefon rendszere vajon nyújtja-e ezt az audió szolgáltatást vagy egyéb operátori szolgáltatást, illetve ez használható-e gombok megnyomása nélkül?
A felhasználók átirányíthatják hívásaikat munkahelyi telefonjukról mobil eszközükre? Jól értelmezik a rugalmassággal kapcsolatos biztonsági meggondolásokat? Vannak olyan alkalmazottak, akik munkaügyekben csak mobil eszközükön érhetők el, ezt pedig jól támogatja a szervezet címtár szolgáltatása és tárcsázási stratégiája?
Az informatika értékes szolgáltatást nyújt azon keresztül, hogy ilyen és ehhez hasonló esetekben szabványok készletét, illetve eszközöket nyújt a mobil hangkommunikációban résztvevő hatékonyságának növelésére a szervezet számára.
A megoldásokban való részvétel azt is lehetővé teszi az informatikai részleg számára, hogy biztonsági irányelveket fogalmazzon meg a mobil eszközök számára, illetve azt, hogy adatvédelmi kódolást és más szolgáltatásokat nyújtson az adatok védelme érdekében, valamint összefogja a mobil beszélgetésekkel és adattovábbítással kapcsolatos költségeket. Az ilyen megoldások lehetővé teszik az informatikai részleg számára, hogy a szervezet jövőbeli irányát alakítsa, illetve erősebb pozícióba kerüljön a nem támogatott és „vadhajtás” implementációkkal szemben.
E-mail és üzenetküldés
A mobil e-mailezési és szöveges üzenet megoldások már régóta növelik a szakemberek hatékonyságát munkájuk során, akik gyakran saját maguknak teszik elérhetővé a megoldást, ha az informatikai szervezet nem teszi azokat lehetővé. A felhasználók által kifejlesztett megoldások törékenyek lehetnek, nem feltétlenül biztonságosak, hiányozhat belőlük a rugalmasság, és a felhasználói közösség további „innovációihoz” vezethetnek, ha szükséges az érzékelt hiányosságok megválaszolása. Amikor ezek az alkalmazások kezelhetetlenné válnak, gyakran előfordul, hogy az informatikát kérik fel üzemeltetésükre.
Az informatikai szervezetek és felhasználóik vezető szerepet töltenek be abban, hogy meghatározzák a követelmények készletét, és robusztus, támogatott megoldásokat nyújtanak a távoli e-mail és szöveges üzenetküldés során. Ami a hangkommunikációt illeti, a megoldások lehetővé teszik az IT számára, hogy a nem hivatalos implementációkkal szemben erősebb pozícióra tegyen szert.
A megalapozott üzenetküldési megoldás az integrált üzenetküldés bevezetésének, illetve a szabványos felhasználói jelenlét képességének központi eleme, melyek elérni kívánt célok, ha szervezetünk még nem nyújtja ezeket a szolgáltatásokat.
Alkalmazások
Az internet és intranet hozzáférés alkalmazások széles skáláját teszi elérhetővé mobil eszközök számára. Ha az informatika ezt a funkcionalitást nyújtja, lehetővé válik a böngészőben megjelenítendő alkalmazások számára, hogy majdnem mindenhol használják őket. Ennek az alkalmazásával kapcsolatos megfontolások magukban foglalják a sávszélességgel és biztonsággal kapcsolatos kérdéseket is.
A nagy grafikai vagy adatigénnyel rendelkező alkalmazások esetén szükségessé válhat azok áttervezése annak érdekében, hogy alacsony sávszélességű környezetben hatékonyan működjenek. Ha a felhasználó által kiválasztott eszköz képernyője kicsi, szükséges lehet az olyan alkalmazások áttervezése is, melyeket összetett képernyő elrendezés vagy kiterjedt adat-megjelenítés jellemez.
Fontos kérdéssé válhat a biztonság, ha az eszköz nincs ellátva jelszóvédelemmel és az alkalmazáshoz nem szükséges hitelesítés vagy nincs biztonsági időkorlát. Fontos megjegyeznünk, hogy ha az intranet elérhető hordozható eszközökön vezeték nélküli vagy VPN csatlakozáson keresztül, a felhasználók megpróbálják majd ezeket az alkalmazásokat távolról használni.
Külsős munkatársak
A külsős munkatársak támogatásához szükséges, hogy a vállalatunk hálózati hozzáférést, esetlegesen eszközt, hangszolgáltatásokat, nyomtatási funkcionalitást, videó konferencia lehetőséget és ügyfélszolgálatot nyújtson. Ezzel kapcsolatban sok megfontolandó kérdés merül fel.
- A munkatársak egy adott helyen vannak, – mint például egy ingázó alkalmazott az otthoni irodájában – vagy több hely között utaznak?
- Szükségük van hozzáférésre nyilvános vagy magán, vezeték nélküli vagy vezetékes hálózathoz?
- Milyen sávszélességre van szükség az ő esetükben?
- A távoli eléréshez kapcsolódó további költségeket hogyan finanszírozzuk?
- Az internetszolgáltató tiltja a VPN hozzáférést, vagy további díjat kell fizetni?
- Az internetszolgáltató vállalati szintű problémamegoldást nyújt?
- Az ügyfélszolgálat hogyan nyújt támogatást a felhasználónak vagy az eszköznek abban az esetben, ha sem a fizikai sem a hálózati hozzáférés nem áll rendelkezésre?
- A szervezet által kiválasztott és támogatott eszközök megfelelő megoldást nyújtanak nemzetközi utazóknak?
- Kell-e használnunk VoIP-ot és virtuális telefonkészüléket, hogy vállalati szintű hangszolgáltatásokat nyújtsunk a külsős munkatársaknak?
Konvergencia
Habár a mobilitást elősegítő megoldások számos formában vannak jelen, a hangkommunikáció, az e-mail, a szöveg, a böngésző és a személyes hatékonyságot elősegítő alkalmazások hagyományos eszközöké válnak. A személyes alkalmazások és olyan jellemzők, mint a zene, videó, játékok, globális pozicionálás, hangrögzítők, állókamerák és videokamerák egy és ugyanazon eszközben elérhetők. Ezen jellemzők közül néhány üzleti környezetben is alkalmazható, a kamerák például a kárszakértők munkája során. Az informatikai szervezetnek el kell gondolkodniuk azon, hogy hogyan integrálhatók a személyes eszközök és személyes alkalmazások jellemzői a munkakörnyezetbe, illetve segítséget és megoldást kell a felhasználók számára nyújtaniuk.
Szintén fontos kérdést jelentenek az informatikai szervezetek számára az eltávolítható média-eszközök, kamerák használata védett területeken, valamint hangüzenet mellékletek biztonsági vonatkozásai. Emellett el kell gondolkodniuk az alkalmazások által regisztrált helyinformációk biztonsági kérdéseivel kapcsolatban is.
Egy másik kérdés a személyes környezet és a munkakörnyezet egybefonódása. A felhasználóknak több eszközt kell magukkal hordaniuk, vagy tárolhatják például a zenekönyvtárukat a vállalat által nyújtott mobil telefonon? Elfogadható-e az, ha személyes híreket kapunk a vállalat üzenetküldési rendszerén keresztül?
Architektúra
Számos szervezetnél eljött az ideje, hogy olyan alkalmazási és infrastrukturális architektúrát hozzanak létre, melynek a mobilitás része. A hálózatok elérhetősége és sávszélessége tovább fejlődik majd, a költségek pedig tovább csökkennek. A környezeti kiadások, mint például az ingázásra költött idő és pénz növekednek.
Bizonyos időbe telik majd, hogy a létező alkalmazásokat a mobil, elosztott környezethez igazítsuk. Eljött az ideje, hogy néhány alkalmazást szolgáltatássá alakítsunk azt feltételezve, hogy végül egy külső szolgáltató, vagy maga a vállalat, de kívülről nyújtja majd őket. Ne feltételezzük például azt, hogy a szervezet kedvelt megoldása a továbbra is a belsőleg továbbított e-mail lesz.
Innováció
Ha a vállalat innovációján gondolkodunk, akkor a mobilitás kulcsfontosságú lehetőséget kínál. A vállalatunk rendelkezik olyan munkatársakkal és telephelyekkel, melyek főleg az irodán kívül dolgoznak, helyezkednek el? Ez megvalósítható lenne? Vannak logisztikai lehetőségek a vezeték nélküli vagy RFID technológia megvalósítására? A GPS technológia erősebb kapcsot tud az ügyfelekhez nyújtani? A vállalati weboldalak megfelelően jelennek meg kisebb képernyőjű eszközök böngészőin is? Ha szervezetünk több telephellyel rendelkezik, a weboldalon ezek könnyen megtalálhatók (útleírással és nyomtatási lehetőséggel, és annak a lehetőségével, hogy ezeket az információkat mobil eszközökre lehessen továbbítani)?
Érdemes tehát elgondolkodni a mobilitáson alapuló, informatika által lehetővé tett innováció kérdésén, és hogy ez milyen hatással lehet a vállalatunkra.